mandag den 7. januar 2013

The: Opbevaring og holdbarhed

For snart længe siden lovede jeg jer at skrive lidt om theens opbevaring og holbarhed, så det kan I læse mere om i dag. Inden jeg besøgte Perchs, vidste jeg allerede en del, men jeg fik lidt flere oplysninger under foredraget, så derfor en nedenstående en blanding af "gammel viden" og viden fra Perchs.

De vigtigste grundregler er, at theen skal opbevares:
- lufttæt
- mørkt
- langt fra stærktlugtende fødevarer
- køligt
- tørt

Det er derfor, de fleste theforhandlere også sælger fine thedåser. Ikke bare ser de kønne ud, men de overholder også 4 af ovenstående 5 kriterier. De er luft- og lystætte, de holder indholdet tørt og til en hvis grad beskytter de også theen mod lugte udefra. Så skal man bare huske at sætte thedåserne lidt køligt, og så er theen opbevaret så godt den kan :-) Disse grundregler gør, at theen vil holde på friskheden, smagen og duften i længere tid. En korrekt opbevaret the kan holde sig frisk i flere år.

Perchs anbefaler også, at dåsen åbnes mindst muligt, da theen vil miste smag hver gang dåsen åbnes. De anbefaler derfor, at man opbevarer theen i en større dåse, men samtidig hare en lille dåse, der anvendes "til daglig" brug. -Dette gør jeg dog ikke selv, da jeg simpelthen ikke har plads til flere dåser på min thehylde :-) Lige nu har de også invaderet selve køkkenbordet, så jeg snart ikke har mere plads at lave mad på.

I dag opbevarer jeg al min the i enten gode the-dåser eller i lys- og lufttætte poser, men jeg kan altså godt finde på at åbne op en gang i mellem bare for at dufte til theen, selv om man jo egentlig "ikke må". Jeg synes dog stadig mine theer er af ganske fin kvalitet, også dem jeg har haft stående i over et år. I det daglige tænker jeg ikke over, om de nu også smager så kraftigt, som da de var nye, så selv hvis de har tabt smag og duft, er det altså ikke værre end at det stadig er nogle dejlige theer, der stadig smager af noget :-)

De lys- og lufttætte poser, jeg anvender, er fra Tante T og Frederiksdal Tehandel. Disse poser er simpelthen geniale. Især hvis man gerne vil have theen med sig rundt (det har jeg for eksempel, når jeg tager på weekend hos mine forældre). De har sådan en "lynlås-funktion", der gør at de kan åbnes igen og igen, men når de er lukkede, holder de helt tæt. De ser sådan her ud:

Jeg har forgæves forsøgt at finde poserne i tom tilstand. Nogen der ved hvor de kan købes? De ville nemlig være gode til, hvis man køber the hos en forhandler, der ikke i forvejen leverer theen i lys- og lufttætte poser, og man ikke lige vil bruge 20-30 kr. på en ny the-dåse.
F.eks. synes jeg ikke, at poserne fra Perchs er 100% lufttætte. Jeg husker tydeligt engang min veninde havde købt Pina Colada the hos Perchs og efterfølgende lagt den i mit køkken, ind til hun skulle hjem. Hele køkkenet duftede af ananas, hvilket egentlig var skønt nok. Men det må jo være fordi, duften kan "komme ud af" posen, hvilket ikke er så smart. De theer, jeg har købt hos Tante T, der dufter meget kraftigt, kan jeg ikke dufte, når posen er lukket.

For at vende tilbage til det med holdbarheden, så har jeg aldrig oplevet, at en the blev decideret dårlig. Altså muggen eller ikke drikbar. Når en the ikke længere er holdbar, mister den blot sin smag. Derfor behøver man ikke være bekymret for, om ens flere år gamle the ligger og mugner. Det gør den ikke, hvis den altså vel at mærke opbevares korrekt. Jeg tør ikke garanterer for, hvad der sker, hvis theen f.eks. ikke opbevares tørt og køligt.

Til sidst har jeg lige lidt sjov bonus-info, jeg fandt på nettet :-) Jeg ville se, om jeg kunne finde mere viden om opbevaring, og derfor faldt jeg over hjemmesiden www.teadrops.dk, der skriver lidt om opbevaring. De skrev ikke noget om selve opbevaringen, jeg ikke allerede vidste, men de skrev dette:
Vidste du for øvrigt, at tebladene er en rigtig god gødning til planterne i din have, da de indeholder nyttige mængder af nitrogen, potaske og andre næringsstoffer. Så hæld de brugte teblade i dit blomsterbed eller i komposten.
Det vidste jeg ikke, men det er da god viden, for når man drikker mange kopper the i løbet ad dagen, bliver det altså til ret meget "plante-gødning". Så tippet er hermed givet videre, hvis der skulle sidde et par have-mennesker derude og læse med :-)

3 kommentarer:

  1. Godt indlæg! Jeg opbevare også så vidt muligt min te i dåser. Helst en med lille åbning og/eller "dobbelt"låg.
    Har også lagt mærke til at duften slipper ud af nogle poser... men også af dåser fra Kusmi.

    Virkelig smarte poser! Dem har jeg aldrig set før, men vil da også gerne vide hvor man kan få dem tomme. :D

    Lige til det med gødning: http://www.tea.dk/tilbud-og-nyheder/plantegodning-med-ginseng.html her kan fx købe gødning fra en te forhandler. xD

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for rosen :-) Jeg har selv kun én kusmi the, og den kan jeg ikke dufte, når dåsen er lukket, men det er også "kun" en Earl Grey, så den har ikke så stærk en duft.

      Jeg har desværre nu fundet ud af, at disse poser ikke kan fåes i Danmark, men kun i udlandet engros, så man skal købe flere tusinde ad gangen. Rigtig ærgerligt, for jeg ville gerne have nogle.

      Tak for linket, det var da lidt sjovt :-)

      /Julie

      Slet
  2. Hej, en meget flot løsning med disse poser. Jeg tror også, at hvis noget er korrekt opbevaret, forbruger det sin ernæringsværdi længere.

    SvarSlet