onsdag den 24. oktober 2012

Et besøg hos Perch's

Så blev det endelig tid til at dele mine oplevelser fra Perch's Tea Room med jer.

Jeg har så meget at fortælle jer, at jeg bliver nødt til at opdele det lidt. Derfor kommer dette indlæg kun til at handle om selve oplevelsen. Senere vil jeg lave et indlæg om de 3 theer, vi drak under foredragene, et indlæg om selve the-smagningen og et indlæg om den the, vi fik med hjem i en fin goodie bag. Blandt andet kan I se frem til en kommende "Perch's uge", hvor jeg kun drikker the fra Perch's (i samme stil som da jeg lavede Pukka uge sidst på sommeren).

Arrangementet forgik selvfølgelig i Perch's flotte the-salon: Perch's Tea Room. Jeg har længe gerne ville besøge denne salon, så det var skønt at få en invitation dertil. Salonen er pt ved at blive udvidet med flere lokaler, så nybyggeri kombineret med opsat projektor til foredrag gjorde, at man ikke helt fik samme fornemmelse for the-salonen som til daglig. Dog var man ikke i tvivl om, at salonen var meget lækkert indrettet i en stil, der får en til at tænke på de gamle fine the-saloner for det finere borgerskab.

Ud over the-salonen har Perchs også en lille butik, hvor man kan købe the på dåser, tilbehør til the samt skønne lækkerier til the-bordet og så ligger deres "rigtige" the-butik jo også lige under the-salonen).

Arrangementet var opdelt i tre dele. Først en fortælling om Perch's historie, derefter en fortælling om hele theens historie og til sidst the-smagning af 10 forskellige slags the. Under de første to dele af arrangementet sad vi ved bordene og fik serveret lækker the (3 forskellige slags), scones, sandwich og kage. Det skal I nok få lov at høre mere om en anden dag.

Jeg vil ikke gå i dybden med selve foredragene, men Perch's historie er virkelig spændende. Jeg elsker gamle virksomheder, der ikke bare sælger gode varer men også fortæller en historie og har en fortid. Derfor kan jeg anbefale Christian Hincheldey's bog "The - Fra blad til kop". Her står rigtig mange af de oplysninger vi fik i går også samt meget meget mere.
Jeg har selv lånt den på biblioteket, selv om jeg bestemt har tænkt mig at investere i den en dag.

Noget af det vigtigste jeg tog med mig fra foredraget om Perch's var, at det er vigtigt for dem at værne om de klassiske theer, altså de rene theer uden tilsat aroma. Dette var faktisk ny viden for mig, og det er noget, der gør mig rigtig glad. Jeg kan nemlig godt frygte, at klassisk the med tiden vil blive drukket mindre og mindre, fordi de aromatiserede theer og urtetheer er blevet så populære.
Jeg synes, det er dejligt, at virksomhederne stadig vægter klassisk the meget højt, da kvaliteten af disse jo også højner kvaliteten af de aromatiserede theer. Jeg selv er slem til kun at drikke aromatiseret the, men dette er noget jeg længe har været ked af. Jeg vil rigtig gerne blive bedre til at drikke ren the, så i går var et kærkomment startskud på en "ny karriere" inden for theens verden for mit vedkommende ;-) Fremover skal der drikkes meget mere ren the!

Andet foredrag handlede om selve theen, og her kunne jeg blive ved med at fortælle i evigheder. Det er så spændende. -Både hele processen fra blad til kop, men også hvordan de forskellige lande laver forskellige typer af the, som jo egentlig alle kommer fra den samme plante.

En gang ud i fremtiden vil jeg gerne begynde at blogge mere om al dette, men i dag må I nøjes med de vigtigste ting, jeg fik med mig fra dette foredrag:

1. Vandet er yderst afgørende for theens smag. Dette har længe anet mig, men jeg var alligevel ikke klar over, at det kunne gøre så stor en forskel. Hårdt vand, som jeg har her på Frederiksberg, kan sagtens bruges til sort the. Men til hvid og grøn the burde jeg faktisk bruge kildevand. Det har jeg selvfølgelig ikke råd til hver dag, men jeg skal helt sikkert afprøve det en dag.
2. Isthe skal have et chok for at blive god! Forstået på den måde, at theen skal brygges på normal vis med varmt vand, dog med flere the-blade pr. kop en normalt (ca. den dobbelte mængde). Når theen har trukket, hældes den over i et glas eller en kande fyldt med is, så teen dermed får et chok og bliver afkølet med det samme. Dette skal jeg også afprøve med sikkerhed :-)
3. Vandet må ikke stå og koge længe som det ellers ofte gør i el-kedler. Der skal slukkes med det samme, vandet begynder at boble. Gør man ikke det, begynder vandet at miste ilt. Da det er ilten i vandet, der er med til at få smagsnuancerne i theen frem, bør man ikke koge al ilten ud af vandet. Dette er noget jeg i den grad har taget til mig og allerede i dag, har jeg vogtet el-kedlen som en høg, når der er blevet kogt vand, så jeg kunne slukke med det samme, det begyndte at koge.

Da vi havde hørt de 2 foredrag, gik vi i gang med the-smagning, men det får I lov at høre om en anden dag :-)

Inden vi gik hjem fik vi denne skønne Goodie bag:

Den store pose indeholdt 3 fine dåser med lækker the:
Lyseblå dåse: Daarjeling sort the, Sort dåse: Grøn Bambus og lysegrøn dåse: Cool Herbal.

Posen med pose-the indeholder 12 forskellige slags the: Panyong, Darjeeling, Sweet Apple & Lemon, Formosa Dung Ting Oolong, Breakfast tea, Earl Grey, Green lemon & ginger, Chai, Perle Jasmin, Rooibos Vanilla, Grøn Rabarber og Hvid tempel.
Jeg har allerede nævnt et par af disse the på bloggen tidligere, men alle de andre vil jeg bruge til en "Perch's uge", hvor jeg kun skriver om Perch's the.

I kan se flere billeder fra dagen her og her.

Alt i alt en fantastisk spændende og lærerig aften, som jeg er meget glad for, at jeg blev inviteret til. Det er helt sikkert ikke sidste gang, jeg har sat mine ben i Perch's Tea Room.

UPDATE: Jeg har nu fået skrevet om de 3 theer, vi drak under foredragene. Læs mere her.
MERE UPDATE: Nu også en beskrivelse af selve the-smagningen. Læs mere her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar