torsdag den 5. juli 2012

TdT - Dag 9

Lapacho fra Tante T var blandt mine smagsprøver. Jeg var simpelthen nødt til at smage den nye slags "te", som jeg ellers aldrig havde hørt om. Teen er fra Sydamerika og er lavet af inderbark. Jeg synes, faktisk teksten på Tante T's hjemmeside er ret spændende, så den vil jeg her gengive:

Sydamerikansk the af inderbark. Inka indianerne brugte denne the som lægemiddel mod alle mulige lidelser. Den skulle have en gavnlig effekt mod bla. bronkitis, blodmangel, sukkersyge, mavekatar samt forebyggelse af kræft. Den er ligeledes udrensende effekt. Derudover har den en dejlig smag med noter af vanille og karamel. Indeholder næsten ingen garvesyre og ingen thein. Kan brygges som almindelig the og trække ca. 10 min, dog kan det også anbefales at koge theen op med koldt vand i en gryde, lad koge i 5 min og derefter trække i 20 min.

Jeg valgte at lave teen som almindelig te og lod tebrevet side i, men jeg drak.

Teen er meget speciel og helt sikkert meget anderledes end noget andet, jeg har stående. Jeg synes ikke, jeg fik noter af vanilje og karamel frem, men lige hvad den smagte af er rigtig svær at beskrive. Jeg synes faktisk, den smagte af bark ;-) Dette er dog ikke nødvendigvis negativt. Jeg kunne nemlig godt lide teen. Den bliver ikke en favorit, men efter mange kopper af mine aromatiserede te med frugt og blomster, var det faktisk rigtig dejligt med noget, der smagte helt anderledes. Hvis den så samtidig rent faktisk kan bruges som lægemiddel, var den da bestemt værd at have i sortimentet :-)

Jeg overvejer at bede om en ny smagsprøve af denne te, næste gang jeg bestiller hos Tante T, så jeg kan prøve at koge den op med vandet, som de også anbefaler. Bare for at se, om det kan hjælpe med at få vaniljen og karamellen frem i smagen :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar