torsdag den 31. maj 2012

God morgen, god te

I dag har jeg skudt endnu et kapitel af min eksamenslæsning i gang, så derfor sidder jeg hjemme i sofaen med næsen i bøgerne. Det er jo den perfekt anledning til at få drukket en masse dejlig te.

Teen her til morgen var en dejlig kop Kvæde te fra Tante T.


Denne te har jeg fået i valentinsgave af min kæreste (han er godt klar over, at te falder i væsentlig bedre jord end chokolade her hos mig ;-) Jeg er vel a Teaholic). Teen er købt i en flot lille metal dåse, der ligner en lille bøtte maling. Jeg er vild med den, da den passer perfekt ind i min i forvejen store og varierende samling af te-dåser. Men den kan I høre mere om en anden dag.

Min version af kvæde te er sort te med kvæde og æblestykker i. Det er en dejlig mild te, der fungerer perfekt som morgente. Normalt er jeg jo til mælk i teen, når basen er sort te, men jeg har en regel, der siger, at ny te altid skal smages uden mælk første gang, så jeg rigtigt kan smage teen. Derfra kan jeg også nemmere vurdere, om det er en te, jeg mener, vil smage bedst med eller uden mælk. Men denne dejlige kvæde te er så fin i smagen, at jeg slet ikke har lyst til at hælde mælk i den.

Nu vi er ved kvæde, hvor mange ved så egentlig, hvad kvæde er? Jeg selv, har først opdaget det for et års tid siden. Jeg havde da hørt om kvæde te, men aldrig skænket det en nærmere tanke, hvad kvæde egentlig var for noget. For et års tid siden, prøvede min kæreste så at forklare mig, om denne her frugt, de havde i Tyrkiet, og efter lidt oversættelse fra tyrkisk til engelsk, og derefter fra engelsk til dansk, kom vi frem til, at frugten han talte om, var en kvæde frugt. Det var første gang, det gik op for mig, at en kvæde var en frugt :-)
Skulle nogen være interesseret i at vide mere om kvæde, og hvordan den bruges i køkkenet, kan I læse mere på Årstidernes hjemmeside.

Min kvæde te er som sagt med æblestykker i, men man kan også sagtens få ren kvæde te. De fleste forhandlere har efterhånden både Sort, Grøn og Rød kvæde i sortimentet, og kvæden bruges også i mange frugtblandinger. Blandet andet har Tante T en blanding, de kalder Farmors feriedrøm med rabarber, jordbær, kvæde og kanel, som står på min ønskeliste.

Nu er det jo for sent på dagen til, at jeg kan ønske jer god morgen, så i stedet får I et ønske, om en rigtig dejlig dag herfra.

4 kommentarer:

  1. jeg synes Farmors feriedrøm er en god te. Jeg købte den på Ledreborg, fordi den var i en fin dåse og fordi jeg selv er farmor, heldigvis var teen også god, så bare prøv den.
    k.h. Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone,
      Ja jeg ville selv have købt den, da jeg fornylig var i butikken, men der havde de den desværre endnu ikke hjemme. De burde have den nu, men nu har jeg lige købt så meget ny te, at Farmors Feriedrøm må vente. Men den står stadig på ønskelisten :-)

      Slet
  2. Har lige fået kæde te og mormors sommer have fra Tante T af min mor, glæder mig til at smage dem :-)

    Iøvrigt har the time her i svendborg endelig fået white pina colada te , det er min ynglings :-)

    Hilsen din kusine Rikke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rikke,

      Lige netop de to te, har jeg også fra Tante T, og jeg er rigtig glad for dem :-)

      Dejligt TeaTime har fået Pina Colada på hvid te. Min fra Perchs er jo på grøn te, så måske jeg skulle prøve deres på hvid en dag.

      Jeg har heller ikke fået bestilt fra TeaTime endnu, selv om de har mange spændende te. Det bliver lidt dyrt i længden med al den te, jeg gerne vil smage :-)

      Hilsen Julie

      Slet